loading...
شهر من شهر کهن
امیر حسین فروتن بازدید : 112 یکشنبه 12 خرداد 1392 نظرات (0)
 

از اجرای طرح گردشگری مرداب عینک بیش از 20 سال است که می ‌گذرد ولی هنوز اقدامات اساسی برای بهره برداری بهینه از این ظرفیت گردشگری انجام نشده است.

به گزارش مهر، مرداب عینک 12 کیلومتر محیط و 30 هکتار منبع آبی دارد که می تواند به عنوان یک قطب گردشگری در اشتغال و رونق اقتصادی رشت و استان به خوبی نقش ایفا کند.

همواره یکی از مهمترین و اصلیترین درخواستهای مردم شهر رشت بهبود وضعیت مرداب عینک و تبدیل این منطقه به یک مکان توریستی بوده است.

در این ارتباط یک شهروند رشتی گفت: تالاب عینک از مناطق مهم گردشگری شهر رشت است که در صورت توجه بیشتر مسئولان می تواند گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جلب کند.

محمد علیپورافزود: اجرای طرح گردشگری عینک نقش موثری در رونق اقتصادی و جذب گردشگر خواهد داشت که باید به آن توجهی ویژه شود. وی ادامه داد: پهنه های آبی ظرفیتهای بزرگی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دارند و سالانه هزاران مسافر را به خود جذب می کند.

همچنین یکی از شهروندان این منطقه گفت: طرح و نقشه پروژه مطالعاتی مرداب عینک به گفته مسئولان ارشد شهری تهیه شده است ولی این پروژه مهم گردشگری عملیاتی نشده است.

عباس رستمی افزود: در شهرهایی که در آن ظرفیتهای آبی مثل مرداب عینک وجود ندارد به شکل مصنوعی با ایجاد استخرها برای جذب توریست برنامه ریزی می کنند در حالیکه پهنه های آبی وسیعی در مناطق شهری استان گیلان به ویژه شهر رشت وجود دارد ولی از آنها استفاده بهینه نمی شود.


وی عنوان کرد: مرداب عینک یکی از منحصر به فردترین مجموعه های طبیعی شهر رشت است ولی در خصوص جذب گردشگر برای آن هیچ اقدامی صورت نگرفته است ‌در حالیکه پتانسیل پذیرش سالانه هزاران گردشگر را دارد.‌

شهروندی که در حاشیه مرداب عینک ساکن است نیز در این خصوص گفت: در این منطقه 18 سال است که سکونت داریم اما هنوز بلاتکلیف هستیم و مشخص نیست که شهرداری طرح گردشگری مرداب عینک را اجرا می کند یا نه و این در حالیست که بحث آزادسازی فضا و خرید املاک ساکنان وجود دارد.

بلاتکلیفی طرح گردشگری مرداب عینک مانع ایجاد امکانات برای این منطقه شده است

لیلا محمدی افزود: بلاتکلیفی طرح گردشگری مرداب عینک ضمن عقب افتادگی توسعه شهری و عدم برخورداری از امکانات زیربنایی نظیر داشتن آب آشامیدنی، گاز و...موجب شده منطقه به محلی برای تجمع معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شود که این موارد به ایجاد مزاحمت برای اهالی منجر شده است.

وی ادامه داد: وجود چنین تالابی در استان کم نظیر است ولی متاسفانه پس از سالهای متمادی اجرای این طرح همچنان نیمه کاره مانده و ظرفیتهای منحصر به فرد آن معطل مانده است.

رئیس شورای شهر رشت در این خصوص گفت: در حاشیه مرداب عینک در سال 78 فضایی تحت عنوان "پارک دانشجو" با هزینه شهرداری به بهره برداری رسید و در همان زمان بخشی از مرداب نیز لایروبی شد.

موسی ناصح افزود: همچنین بخش وسیعی از این پهنه آبی در سال 1386 لایروبی و پاکسازی شد ضمن اینکه برخی از املاک محدوده این دریاچه شناسایی و 40 ملک خریداری شده است.

تکمیل زیرساختهای گردشگری با اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست

وی با اعلام اینکه طی سه سه سال اخیر 25 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه هزینه شده است، ادامه داد: طرح، نقشه و نوع کاربری این پروژه مهم گردشگری مشخص شده و آماده سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

رئیس شورای شهر رشت تاکید کرد: تکمیل زیرساختهای گردشگری با اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست و باید برای تکمیل این زیرساختها از بخش خصوصی کمک گرفته شود.

بدین ترتیب با ایجاد زیرساختهای مناسب برای جذب گردشگران، صنعت توریسم در رشت رونق غیرقابل انتظاری پیدا خواهد کرد. متاسفانه کمبود زیرساختهای مناسب برای پرکردن اوقات فراغت مسافران و گردشگران و امکانات تفریحی از جمله مشکلاتی است که ضریب ماندگاری مسافر و گردشگر در رشت را کاهش داده است که باید ترمیم شود.

یک عضو شورای شهر رشت نیز مسئله طرح "مرداب عینک" را از دغدغه‌ های شورای این شهر دانست و گفت: این طرح قابل بررسی است و با ورود سرمایه ‌گذار بخش خصوصی می‌ توان امیدوار به حل مشکل این طرح بود.

محمدرضا قاسمی با اعلام اینکه طرح مرداب عینک بسیار گسترده است، افزود: در این طرح 30 متر از اطراف مرداب آزادسازی می ‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با تملک املاک محدوده حریم مرداب عینک و بهسازی این محدوده گامی بلند جهت ایجاد یک قطب گردشگری در شهر رشت مهیا شود. 

نماینده مردم رشت در مجلس هشتم نیز گفت: جذب گردشگر و صنعت توریسم از منابع عظیم درآمدی است که استان گیلان به ویژه شهرستان رشت از پتانسیل و ظرفیت بالایی در این بخش برخوردار بوده و باید دست اندرکاران امر توجهی ویژه به این مهم داشته باشند.

سیدعلی آقازاده افزود: رشت جاذبه های توریستی و طبیعی زیادی برای گردشگران دارد و باید با ارائه خدمات مناسب و کسب رضایت گردشگران میزبان شایسته‌ای برای میهمانان بود.

وی عنوان کرد: شناسایی دقیق و علمی پتانسیلهای بالقوه توسعه شهر رشت و ارائه راهکارها و راهبردهای بالفعل کردن آن به همراه نیازسنجی های مالی و اعتباری با نگرش به رفع عقب ماندگی این شهر بزرگ، مهم و تاریخی و ایجاد عزمی راسخ و حرکتی منسجم و با برنامه به سمت توسعه پایدار شهر رشت که همه و همه در گرو تلاش همگانی و بکارگیری تجارب، دیدگاهها و نگرشهای صاحبان اندیشه و فرهیختگان جامعه است، ضروری است.

به هر حال هنگامی که بحث از توریسم و جهانگردی می شود ذهنها همه به سوی چند شهر مهم ایران از جمله شیراز، اصفهان، کرمانشاه و همدان معطوف می شود در حالیکه رشت با داشتن طراوت و جاذبه های توریستی فراوان با کمی توجه و فراهم کردن امکانات توریستی و انجام تبلیغات کافی در این امر مهم می تواند به مرکز توریستی کشور بدل شود.

مجموعه عینک از لحاظ اکولوژی، آبزی و ماهیان زیادی دارد به طوریکه دو تن ماهی کپور و آزاد پرورشی در این مرداب وجود دارد. این منطقه به این دلیل عینک نامیده می شود که عکس هوایی آن شبیه عینک است و شیشه های عینک از تجمع آب تشکیل شده است.

 

برگرفته از سایت شمال نیوز

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 35
  • بازدید کلی : 4,621